מוכנות לכיתה א'  -  האם צריך ?

כדי להצליח בלימודים, הילד העולה לכיתה א' צריך להגיע לבית- הספר עם בסיס הכולל יידע מסוים ויכולות מסוימות (או "מיומנויות", כפי שקוראים לזה). בסיס זה, המהווה תנאי ללמידת הנושאים השונים בכיתה א'  נרכש, בד"כ, בגן- הילדים,  ואליו מתכוונים כשמדברים על  "מוכנות לכיתה א'".

ובכן, מה כוללת המוכנות לכיתה א' ?

הנה דוגמאות אחדות, הקשורות למספר תחומים :

בתחום ההתנהגות:
הילד צריך להיות מסוגל לשבת בכיתה ככל שנדרש, להקשיב למורה, לקחת חלק בנעשה בשיעור, להיות מסוגל להתמיד בביצוע משימה ולסיימה, לציית לכללים הנהוגים בכיתה  ובבית- הספר וכו'.

בתחום המוטוריקה העדינה:
הילד צריך להיות מסוגל לאחוז בעפרון באופן יציב  ולרשום קווים שונים בכיוונים שונים, לעבור על פני נקודות, לצבוע שטחים מסומנים וכו'. יכולת טובה בפעולות מסוג זה, הינה הבסיס ללימוד הכתיבה.

בתחום האבחנה החזותית:
צריך להיות מסוגל להבחין בפרטים של צורות המוצגות לפניו,
לזהות דמיון ולאתר שוני (כולל התייחסות לכיוונים).

בתחום האבחנה השמיעתית:
צריך להבחין בין צלילים דומים כמו ד-ת ג-ק, צריך להיות מסוגל
להבחין בצליל פותח של מילה, צליל סוגר וכו'.

בתחום הידע השפתי:
הילד צריך להיות בעל אוצר מילים מתאים וצריך להכיר מושגים המתאימים לגילו. בנוסף, חשוב שיידע להתבטא -  לענות על שאלות, לתאר דברים שקורים, תמונות שרואה וכו'.

בתחום הידע החשבוני:
הילד צריך להכיר מספרים  ולדעת למנות פריטים, צריך לדעת להשוות בין כמויות ולהכיר מושגים כגון "כמה", "פחות", "יותר", וכו'.

illustration

כפי שאתם רואים, מוכנות לכיתה א' אינה מחייבת שילדכם יידע לקרוא, לכתוב, או לפתור תרגילים בחשבון - הרי אלה הם הדברים שאותם הוא ילמד בכיתה עצמה.
עם זאת, אם ילדכם אינו מסוגל להשתמש כהלכה בעיפרון, או אינו מסוגל להבחין בין צורות שונות, הוא חסר אוצר מילים ומושגים בסיסיים, או אם הוא מתקשה בכל אחד מהתחומים שהוזכרו למעלה - במקרה זה, ילדכם עלול להתקשות ברכישת הכתיבה ו/או הקריאה ו/או החשבון ו/או כל שאר הנושאים הנלמדים בכיתה.
כדי למנוע את הקשיים הצפויים בלימודים בכיתה א', מומלץ שתשקלו לתת לילד שעורי הכנה בהוראה מתקנת  לקראת כיתה א' - בנוסף ללימודיו בגן הילדים (לעתים יידרש המשך סיוע גם לאחר תחילת הלימודים בכיתה א').